
In 2001 heeft er een artikel in de Telegraaf gestaan waarin vermeld stond 
dat ik (Cor Vaes) samen met zijn toenmalige zakenpartner verdachte zou zijn 
in één van de toen actuele hormoonaffaires.

Wat is er toen gebeurd:
Ik was eigenaar/directeur van het bedrijf Profarm B.V. en Profarm B.V.
leverde grondstoffen bestaande uit afgekeurd Mentos, snoepgoed van Van 
Melle, aan een limonadesiroopfabriek genaamd “Bioland bvba”, gevestigd 
te Aarendonk in Belgie. Deze limonadefabriek leverde reststromen van 
de productie van limonade aan varkensbedrijven in Nederland. Op een 
gegeven moment heeft men hormoonresten gevonden in varkensvlees op de 
slachterijen en is men na onderzoek terecht gekomen bij Bioland in 
Aarendonk. Ik had aan Bioland een grote voorraad mentos snoepgoed geleverd, 
die ik gekocht had van Van Melle in Breda. De voorraad bedroeg 6.000 ton en 
stond in een grote loods opgeslagen. Toen de Belgische warenkeuring bij 
Bioland binnenviel heeft men enigszins voorbarig geconstateerd dat het 
snoepgoed waarschijnlijk resten van hormonen bevatte. Een wat al te 
ijverige journalist van de Telegraaf heeft toen een artikel geschreven over 
deze verdenking en daarin ook het bedrijf Profarm. En mijn naam genoemd. 
Ongeveer een week later bleek na laboratoriumonderzoek dat het loos alarm 
was en dat het snoepgoed van Van Melle 100% hormoon vrij was. Eigenlijk ook 
logisch. We praten hier over een groot concern dat zich bezig houdt met de 
productie van zoetwaren en in geval van een besmetting zou dit ook een 
risico zijn voor de volksgezondheid. Nadat de warenkeuring de fabriek 
Bioland grondig onderzocht heeft, heeft men een opslagtank gevonden met een 
glucosesiroop afkomstig van het farmaceutische bedrijf White in Ierland en 
na controle van de inhoud van deze tank bleek deze glucose hormonen te 
bevatten. Het is nooit duidelijk geweest of hier opzet in het spel was of 
dat het een productie fout was, wel heeft het enorme schade toegebracht aan 
de varkenshouderij in Nederland en is het wekenlang actueel nieuws geweest.

Behalve in het speculatieve krantenartikel over deze zaak is mijn naam 
in deze affaire nooit meer genoemd. Ik heb er nog aan gedacht om de 
Telegraaf om rectificatie te vragen maar eigenlijk vond ik het ook niet zo
belangrijk.


