De Energiewende in Duitsland:

Het laatste nieuws over Typhoon:

Vul je emailadres in en ontvang een melding van nieuwe berichten.

Fibronot browser support

Firefox4+  Chrome  Safari  Opera  IE9+

nieuwsartikel2012-129 CO2 lekkage bij tankstation Ecofactorij in Apeldoorn

CO2 lekkage bij tankstation Ecofactorij in Apeldoorn

Zondag 27 mei 2012

De brandweer is zondagavond met drie wagens uitgerukt naar een CO2-vulstation op bedrijventerrein de Ecofactorij in Apeldoorn.

Er was CO2 ontsnapt uit een installatie. Inmiddels is de situatie onder controle.

De betreffende installatie, op het terrein van Salland Olie, vult koelingen bij van vrachtwagens met bederfelijke waar. Rond 20.20 uur ontstond een lekkage in een grote tank, waardoor een grote witte wolk ontsnapte. De politie zette de omgeving af, terwijl brandweer en technici op onderzoek uitgingen. De technici hebben uiteindelijk via een noodknop de installatie uitgeschakeld. Volgens de brandweer is er geen explosiegevaar geweest.

Het vermoeden bestaat dat de problemen door het zomerse weer zijn ontstaan, maar dat wordt nog nader onderzocht. Het onbemande vulstation is vorig jaar juni geopend, en was in elk geval op dat moment de enige in zijn soort in Nederland.

Aardgas- en CO2 vulstation Ecofactorij in Apeldoorn
Aardgas en CO2 vulstation Ecofactorij in Apeldoorn

Update woensdag 30 mei 2012

Bevriezing grootste gevaar bij lek CO2

De brandweer wist zondagavond niet welk gas ontsnapte bij het CO2-vulpunt op de Ecofactorij. Een van de aanbevelingen aan de gemeente die onderzoek gaat doen naar het incident, zal dan ook zijn dat het vanaf de straatzijde duidelijk moet zijn om welk gas het gaat. “We reden weg op de gedachte dat er een LPG-lek was”, vertelt officier van dienst Leo van Ruiven over het incident. “Dan gaan alle alarmbellen rinkelen.

Dat is natuurlijk heel gevaarlijk.” De meldkamer was ondertussen al door verschillende bezorgde omstanders gebeld die vanaf de straat witte gaswolken zagen. “Toen ons duidelijk werd dat het om CO2 ging, was het gevaar snel geweken: de kans op bevriezing is het grootst. Wij gebruiken het ook als blusmiddel. Het komt met -80 graden eruit. CO2 is gevaarlijk in een gesloten ruimte omdat het zuurstof verdringt, maar hier kon het alleen ademhalingsproblemen met zich meebrengen. Niet zoals met koolmonoxide dat je het niet door hebt, en overlijdt voordat je wat kan doen.”

De C02-installatie is vorig jaar in gebruik genomen als eerste in Nederland. Grote transporteurs gebruiken het gas voor hun vrachtkoelinstallatie. Thermo King is de aanbieder van het koelgas, dat voor de transportsector een veel milieuvriendelijker manier van koelen is dan met de dieselmotor.

“Er is gas ontsnapt doordat door de zomerse hitte druk opgebouwd werd”, zegt Van Ruiven. “Vervolgens is de terugslagklep waarschijnlijk zo snel bevroren dat hij niet meer terug kon, en bleef er gas ontsnappen. Toen we eenmaal de voorraadtank afgesloten hadden, stond de tankzuil bol van de bevriezing.” De installatie op terrein van Salland Olie zal aangepast worden, zodat de brandweer niet bij elke zomerse omstandigheid uit moet rukken. “Dit kun je niet elke keer hebben als het even te warm wordt.”