De Energiewende in Duitsland:

Het laatste nieuws over Typhoon:

Top 10 gelezen vandaag

Vul je emailadres in en ontvang een melding van nieuwe berichten.

Fibronot browser support

Firefox4+  Chrome  Safari  Opera  IE9+

nieuwsartikel2012-152 Aardgas speelt groene kaart versus olie

Aardgas speelt groene kaart versus olie

Donderdag 8 juni 2012

Aardgas gaat olie vervangen als belangrijkste energiebron. Dat is de boodschap die Shamsul Abbas, de bestuursvoorzitter van het Maleisische olie- en gasbedrijf Petronas, de afgelopen dagen de wereld in hielp op de jaarlijkse wereldwijde gasbeurs.

De man doet dat in de hoedanigheid van officieuze gastheer van de wereldgasconferentie. Alles wat een deuntje mee wil blazen, van Shell en Gazprom tot de Nederlandse Gasunie, is momenteel in Kuala Lumpur.

Abdul Rashim, voorzitter van de IGU (International Gas Union), somt op: „Gas (in tegenstelling tot olie red.) is niet slechts in enkele delen van de wereld te vinden, maar overal.” Volgens de IGU is er inclusief winbare schaliegasreserves inmiddels nog voor 250 jaar gas in de wereld. Olie wordt door Shell op 50 tot 70 jaar geschat, bij het huidige gebruik, ondanks het feit dat er ook schalieolie-reserves zijn.

Het rapport ’A golden age for gas’, dat Maria van der Hoevens Internationaal energie agentschap eind 2011 publiceerde, gaat er hier in als zoete koek. Van der Hoeven benadrukt dat aardgas vooral vele malen schoner is dan olie en kolen, en alleen daarom al de voorkeur zou moeten genieten.

Daar waar de twee grote oliereuzen Shell en Exxon eerder al ferme stappen zetten in de gaswinning, kondigde de Maleisische maatschappij Petronas gisteren soortgelijke stappen aan. Het gaat vooral investeren in de handel in vloeibaar gemaakt gas, LNG. Dit gas is met name in Azië extreem populair als vervangende brandstof voor oliegestookte elektriciteitscentrales en stilgezette kerncentrales.

Ook de grootste oliehandelaar ter wereld, het Rotterdamse Vitol, stapt in de gashandel. Momenteel haalt het nog 95% van zijn bijna $300 miljard omzet uit olie. Vitol tekende in april een leveringscontract met één van de grote staatsenergiebedrijven van Korea.

„LNG-tankers zijn de duurste schepen van het moment. De reguliere Very Large Crude Carrier (de grootste olietankers red.) konden tot voorheen $180.000 per dag kosten, inmiddels is dat $10.000 tot $15.000,” schat Vitol’s Mark Ware. LNG schepen doen nog altijd minimaal $120.000 per dag, en er is volgens analistenbureau Pandora Research een tekort van 15% op de markt.

Tankopslagbedrijf Vopak stapte al eerder in de markt voor vloeibaar gas, door samen met Gasunie voor €800 miljoen de Gate Terminal in Rotterdam te bouwen, een los- en opslag voor vloeibaar LNG-gas.