De Energiewende in Duitsland:

Het laatste nieuws over Typhoon:

Vul je emailadres in en ontvang een melding van nieuwe berichten.

Fibronot browser support

Firefox4+  Chrome  Safari  Opera  IE9+

nieuwsartikel2012-19 Eneco blundert met windcampagne

Eneco blundert met windcampagne

Donderdag 19 januari 2012

Energiebedrijf Eneco heeft 30.000 klanten te lage prijzen voorgeschoteld als zij zouden overstappen op het nieuwe product ’HollandseWind’.

HollandseWind is een energiecontract waarbij gas en stroom wordt afgenomen, en na afloop korting in rekening wordt gebracht naarmate het meer waait. De maximale korting, als het drie jaar lang hard waait, is € 108.

Eneco, dat kosten nog moeite spaart om zich als hét duurzame energiebedrijf te profileren, startte in oktober een grootschalige media-campagne voor windstroom. Ook worden bestaande klanten wier contract afloopt benaderd om over te stappen. De marketingafdeling vergat echter om de per 1 januari gestegen energiebelasting, en de daarover in rekening gebrachte btw, mee te tellen in de aanbiedingen die die klanten kregen toegezonden. De gemiddelde klant gaat daardoor per drie jaar € 69 meer betalen dan bedoeld, waarmee de windkorting verdampt.

De zaak kwam aan het licht toen een oplettende klant aan de bel trokken over prijsverschillen tussen wat haar was voorgespiegeld, en wat zij daadwerkelijk moest gaan betalen.

Een gemiddelde Eneco-klant gebruikt 1600 kubieke meter gas en 3350 Kilowatt/uur stroom.

Eneco, met ongeveer 2,1 miljoen klanten het derde energiebedrijf van Nederland, heeft de marketing inmiddels aangepast. „Op het moment dat deze tariefbladen voor deze mailing gedrukt werden had de overheid de Energiebelasting 2012 nog niet bekend gemaakt. Dit ‘probleem’ hebben we elke keer aan het begin van het nieuwe jaar. We zijn vergeten daar in de mailing op te wijzen,” aldus een woordvoerder.

Opmerking van de redactie van Fibronot.nl

Opmerkelijk van een bedrijf als Eneco om zoiets te ‘vergeten’.

Nu heeft Eneco in het verleden, denk aan BioShape Tanzania, wel meer vreemde sprongen gemaakt, dus de verrassingen zijn de wereld nog niet uit.
Niemand van de redactie gelooft dan ook dat dit een opzetje van Eneco was in de hoop dat nieuwe klanten het niet zouden merken.