De Energiewende in Duitsland:

Het laatste nieuws over Typhoon:

Vul je emailadres in en ontvang een melding van nieuwe berichten.

Fibronot browser support

Firefox4+  Chrome  Safari  Opera  IE9+

nieuwsartikel2012-217 Siemens bouwt reuzenwindmolen

Siemens bouwt reuzenwindmolen

Woensdag 1 augustus 2012

De nieuwe reuzenwindmolen in perspectief

De nieuwe reuzenwindmolen in perspectief. (Klik op de afbeelding voor een vergroting) © Siemens

Siemens werkt aan een nieuwe windturbine met recordafmetingen. Eén rotorblad is bijna zo lang als de spanwijdte van de Airbus A380, het grootste lijnvliegtuig ter wereld.

Fabrikanten proberen windmolens zo groot mogelijk te maken, omdat de elektriciteitsproductie exponentieel toeneemt met de lengte van de rotorbladen. Het is bovendien goedkoper om enkele grote turbines te bouwen en te onderhouden dan meerdere kleinere exemplaren. In het geval van de nieuwe B75 zijn de wieken maar liefst 75 meter lang.

“Als de wieken draaien, bestrijken ze een gebied van 18.600 vierkante meter, equivalent aan twee en een half voetbalveld”, meldt Siemens. “De tip van de wieken bereikt zo snelheden van 80 meter per seconde, of 290 kilometer per uur.”

De nieuwe afmetingen zijn mogelijk vanwege het gebruik van speciale technologieën, waardoor de wieken 20 procent lichter zijn. “Het hele rotorblad wordt als één geheel uit epoxyhars, glasvezel en balsa gemaakt”, zegt Siemens. “Daardoor zijn er geen naden of bindingen en is het blad extreem robuust.”
Dat is nodig, als de windsnelheid zo’n 10 meter per seconde is, verwerkt de gigantische rotor de energie van 200 ton lucht per seconde. De nieuwe B75 turbine wordt in de herfst geassembleerd in het testcentrum in het Deense Østerild.

Blad van de reuzenwindmolen

Blad van de reuzenwindmolen in aanbouw. (Klik op de foto voor een vergroting) © Siemens

In de afgelopen 30 jaar is de lengte van de rotorbladen met 1400 procent gegroeid. De eerste windmolens van Siemens waren slechts 5 m lang en genereerden 30 kilowatt vermogen. De huidige generatie molens hebben 6 MW aan vermogen — 200 keer meer dan de eerste molens.

Uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat mega windparken met dit soort windmolens invloed hebben op ons klimaat.
De vraag is of Siemens dat ook weet en desondanks doorgaat met de kop in de wind lopen.

Over een aantal jaren heeft men er spijt van nooit aandacht aan de klimaatverandering door windmolens veroorzaakt, te hebben besteed.

Opmerking van de redactie van Fibronot.nl

De redactie heeft onze mechanisch/technische man geraadpleegd omtrent deze windmolen.
Hij reageerde door  te zeggen dat er grenzen zijn aan wat mechanisch mogelijk is.

Hij noemde als voorbeeld de bouw van supertankers. Die waren tot de jaren ’80 van de vorige eeuw maximaal 300 meter lang. Jarenlang hebben honderden tekenaar/constructeurs bij de grote scheepswerven in Azië zitten rekenen en ontwerpen om deze 300 meter te verdubbelen, maar al snel kwamen ze erachter dat modellen van die grootte mechanisch instabiel werden en zelfs doormidden kunnen breken.
Bij een tanker van 600 m lang kunnen midscheeps problemen optreden als de boeg en de steven zich op een golftop bevinden. De neerwaartse druk midscheeps wordt dan zo groot dat de tanker dreigt te breken. De grootste supertanker die nog in de vaart is is een tanker met een lengte van 458 m. Oorspronkelijk was de lengte van dit schip 377 m. maar is er midscheeps een extra versterkt stuk van ruim 81 m tussen gelast.

De huidige generatie windmolens met een wieklengte van ongeveer 50 meter moet  gezien worden als het maximaal haalbare. Een grotere lengte van de wiek naar 75 meter gaat onherroepelijk mechanische problemen geven in de vorm van haarscheuren.

Hij vraagt zich af wat de invloed van stormen met windkracht 11 en 12 op de wieken zal zijn. Zelfs al staan de wieken dan in vaanstand zullen de mechanische krachten op de wieken enorm zijn. Hij verwacht dan ook dat uit de proefopstelling zal blijken dat de wieken een eerste superstorm, een tweede en zelfs een derde mogelijk zal kunnen weerstaan maar dat daarna de problemen zich zullen openbaren. In ieder geval zullen de wieken het geen 10 of 15 jaar uithouden.

De winddivisie van Siemens zet per jaar ongeveer € 30 miljard om en is daarmee de grootste windmolenfabrikant qua omzet. De laatste drie kwartalen waren verliesgevend. We vragen ons dan ook af waar Siemens aan gaat beginnen.

Gelukkig bouwt Siemens in Denemarken eerst een proefopstelling waar verzekeraars met belangstelling naar uit zullen kijken.