De Energiewende in Duitsland:

Het laatste nieuws over Typhoon:

Vul je emailadres in en ontvang een melding van nieuwe berichten.

Fibronot browser support

Firefox4+  Chrome  Safari  Opera  IE9+

nieuwsartikel2012-235 Het failliet van de Deense windmolen industrie

Het failliet van de Deense windmolen industrie

Maandag 20 augustus 2012

Jarenlang was de Deense windmolengigant Vestas een wereldwijd icoon. Vestas-directeur Ditlev Engel werd in eigen land op handen gedragen en trad op als ambassadeur voor de Deense duurzame samenleving. Maar door de economische crisis en de groeiende concurrentie vecht de grootste windmolenproducent ter wereld voor zijn bestaan. De Denen zijn als de dood dat het noodlijdende Vestas met alle bijbehorende know-how door Chinezen wordt opgekocht.

Hoe lang zien we dit nog?

Hoe lang zien we dit nog?

Vorige maand werd een Vestas-fabriek in het West-Deense plaatsje Varde, waar windmolentorens worden gebouwd, door het Chinese windmolenconcern Titan Wind Energy overgenomen. De fabriek in Jutland was vanwege de aanhoudende problemen bij Vestas al in januari gesloten. Door de Chinese overname konden 120 van de 400 Deense werknemers toch hun baan behouden. Het officiële deel van de Chinese overname ging gepaard met veel geglimlach. „Vestas heet Titan Wind Energy welkom in een gebied van Denemarken dat in de wereld als de schoot van de windenergie kan worden beschouwd”, zei Vestas-directeur Engel.

Maar achter de vriendelijke woorden is de onrust voelbaar. Is dit een voorbode van wat komen gaat en zal heel Vestas door de Chinezen worden overgenomen?

De Deense regering zwijgt in alle talen en ziet er kenelijk geen heil in om Vestas te redden.
Vestas werd eens gepromoot als de oplossing voor het mondiale energieprobleem. De energietarieven voor de Deense burgers behoren dankzij de windmolens van Vestas tot de duurste ter wereld.

Ook bij Vestas wordt de economische crisis als voorbeeld aangehaald voor een mislukt avontuur. De problemen werden al duidelijk toen Vestas begin dit jaar aankondigde om ruim 2300 medewerkers te ontslaan om € 150 miljoen te kunnen bezuinigen. Een nieuwe ontslagronde betekent het ontslag van nog eens 1400 medewerkers.

Het begint gebruikelijk te worden:  Als er iets in deze duurzame sector mislukt krijgt de economische- of Eurocrisis de schuld.
Onzin natuurlijk, want wereldwijd is er in 2011 voor meer dan € 250 miljard uitgegeven voor zonne- en windenergie.
Misschien willen mensen geen windmolens meer kopen van bedrijven die een loopje nemen met de gezondheid van bijna 1 miljoen mensen in een streek in China waar neodymium wordt gewonnen dat als magneten in windmolens gebruikt wordt.
Bovendien willen banken nauwelijks nog investeren in een industrie waarvan nu wetenschappelijk is vastgesteld dat ze niets bijdraagt aan een oplossing van een zogenaamde energiecrisis of zelfs maar helpt om CO2 te besparen.

Lees het volgende rapport eens, van een Nederlandse wetenschappelijke onderzoeker, Kees le Pair:

Brandstofbesparing bij de Nederlandse elektriciteitsvoorziening

en het artikel van Ir. Theo Wolters op climategate.nl

Misschien liggen de Vestas windmolens daarom wel uit de gratie omdat het land en de Noordzee vol zetten met windmolens totaal geen zin heeft en niets toevoegt aan een goede energievoorziening.
Bovenstaand onderzoek behandelt de Nederlandse situatie, maar is natuurlijk net zo goed toepasbaar in de landen om ons heen.

Vestas verdient wel aan onderhoud en reparatie
Vestas, of wat er van overblijft, heeft nu aangekondigd dat het bedrijf zich volledig op het onderhoud van windmolens gaat richten.
Voor geheel 2012 verwacht Vestas alleen al aan onderhoud en reparatie aan bestaande windmolens € 850 miljoen om te zetten. Dat is het hoogste bedrag dat het bedrijf tot dusver met deze activiteiten verdiende.

Zijn er nog mensen die denken dat bestaande windparken niets kosten? Over de onderhoudskosten van windmolenparken wordt door de bouwers en exploitanten gezwegen. Wat niet weet wat niet deert. Een beetje windpark, op land of offshore, kost per jaar vele miljoenen aan onderhoud.

We weten het nu dankzij Vestas.