De Energiewende in Duitsland:

Het laatste nieuws over Typhoon:

Top 10 gelezen vandaag

Vul je emailadres in en ontvang een melding van nieuwe berichten.

Fibronot browser support

Firefox4+  Chrome  Safari  Opera  IE9+

nieuwsartikel321-2011 Reclame Code Commissie: reclames APP misleidend

Reclame Code Commissie: reclames APP misleidend

Donderdag 3 november 2011

De reclames van het Indonesische papierbedrijf Asia Pulp en Paper (APP) in de Nederlandse media zijn misleidend, dat zegt de Reclame Code Commissie (RCC) na het ontvangen van tientallen klachten, onder andere van de redactie van deze website.
Dit betekent dat de spotjes en advertenties van APP hier niet meer vertoond zullen worden. Volgens de RCC wekt het bedrijf met zijn reclames de indruk veel bomen te planten, terwijl APP in werkelijkheid meer bos vernietigt dan dat er nieuw bos wordt aangeplant.

De afgelopen maanden heeft Asia Pulp en Paper op primetime rond de zevenhonderd televisiespotjes uitgezonden op de Nederlandse televisie. In kranten en tijdschriften plaatste het bedrijf paginagrote advertenties, waarin het beweert zich in te zetten voor het behoud van de natuur en het redden van tijgers. De Reclame Code Commissie stelt dat APP bij het publiek ten onrechte de indruk wekt dat het aanplanten van bomen de belangrijkste activiteit is van het bedrijf.

Asia Pulp and Paper is één van de grootse papierbedrijven ter wereld. Het bedrijf is verantwoordelijk voor het omhakken van tropisch regenwoud en het ontginnen van CO2-rijke veengebieden in Indonesië. Mede daardoor is Indonesië het derde land ter wereld met de meeste uitstoot van broeikasgassen. Dit heeft rampzalige gevolgen voor het klimaat, de biodiversiteit en bedreigde diersoorten zoals de orang-oetan en de Sumatraanse tijger.

APP probeert zijn marktaandeel wereldwijd sterk uit te breiden. De kas van het bedrijf is goed gevuld, de eigenaar Eka Widjaja is de rijkste man van Indonesië, met een geschat vermogen van 12 miljard dollar. Maar steeds meer bedrijven geven nu publiekelijk aan dat ze geen zaken meer willen doen met APP, vanwege de vernietiging van de regenwouden. Eerder al stopten Unilever, Nestle, Carrefour, Tesco, Adidas, Auchan, Le Clerc, Metro group, ING, speelgoedfabrikanten Hasbro en Lego hun handel met APP.

APP kan nog in beroep gaan tegen de beslissing van de RCC.

Zie ook ons dossier Asia Pulp and Paper